Opvoedingsvragen

De Corona stress duurt al een aantal dagen en ik voel me zó moe door alle beslommeringen en spanningen, met kinderen en werk. Hoe kom ik weer tot rust? (20 maart 20)

Nu de scholen en kinderdagverblijven al een paar dagen dicht zijn merk ik hoeveel impact de hele Corona crisis op mij heeft. De eerste dagen was ik enthousiast met mijn kinderen bezig en aan het kijken hoe we de dagen leuk konden inrichten en ik toch mijn werk kon doen. Maar het lijkt wel of ik nooit voldoende doe om het werk via internet op orde te krijgen. En mijn kinderen krijgen ook steeds meer moeite met dat homeschooling. Het eerste nieuwtje lijkt er een beetje af. Het lijkt of ze steeds drukker worden. Hoe zorg ik dat ik voldoende rust krijg om dit vol te houden? Ik ben zo moe aan het worden!

Die vermoeidheid zullen veel ouders herkennen. Het is goed mogelijk dat de hele situatie rond Corona je zo heeft overvallen en je alles zo goed probeert het hoofd te bieden, dat je al een aantal dagen over je grenzen aan het gaan bent. Het is heel vermoeiend als je in je werk ineens met totaal nieuwe uitdagingen te maken krijgt, die ook nog in zeer korte tijd geregeld moeten zijn om alles te laten functioneren. En het is nog uitputtender als je daarnaast ook aan thuisscholing moet doen en je kinderen moet bezighouden.

Wat put verder uit? Een veel te lange werkdag.

Ga er niet vanuit dat je nu je thuis bent ook altijd beschikbaar moet zijn en de avond door moet werken. Als je dit de eerste dagen gedaan hebt, stop daar nu dan mee, want je houdt dit niet lang vol. En ga op tijd naar bed. Je hebt je slaap nodig. Bedenk dat het hier waarschijnlijk niet om korte termijnplanning gaat. Je hebt een langere adem nodig dan een paar dagen. Probeer dus voor jezelf helder te krijgen wat jou op dit moment het meeste uitput en waar je energie van krijgt.

Corona heeft een enorme impact op kinderen en volwassenen

Wat misschien wel het meeste uitput: de zorgen vanwege de impact van het Coronavirus. Het lijkt ook steeds dichter bij te komen en heeft een enorm effect op je hele leven. Het is schrikken als je ziet dat Minister Bruins is afgetreden omdat hij oververmoeid is geraakt vanwege de Coronacrisis. Het is schrikken dat de verzorgingscentra nu op slot zijn om de ouderen te beschermen. En dat steeds meer mensen in je omgeving ziek lijken te worden.

Soms moet je het nieuws gewoon het nieuws laten

Je kunt de neiging hebben om voortdurend het nieuws en je WhatsApp en twitter in de gaten te houden. Soms lijken die te ontploffen. Wat gebeurt er nu weer met Corona? Maar je kunt er ook gek van worden. Zet daarom jezelf geregeld op ‘mute’. Zet het geluid van je apps uit en kijk niet naar het nieuws. Corona is erg, ja. Dat weten we. Soms heb je het nodig om daar niet aan te denken, zodat je weer energie kunt bijladen.

Zit je ook met een kind op schoot achter de laptop?

Wat geeft energie: je huis zo inrichten dat ieder gezinslid zich rustig kan concentreren gedurende de werk- en schooluren. Niet ieder huis is daar al goed op ingericht. Je zult niet de enige zijn die in de slaapkamer met een laptop op schoot probeert met collega’s te vergaderen terwijl op de gang je kinderen lopen te roepen en gillen, of een dreumes op je laptop probeert mee te typen. Regel een behoorlijke plek, waar je rustig en lekker kunt zitten.

Kinderen hebben ook een goede werkplek nodig

Misschien moet je je kamer wat verbouwen, maar het is belangrijk. Overigens geldt dat net zo goed voor je kinderen. Die moeten nu schoolwerk doen thuis, en vinden dat misschien ook lastig in een hoekje van de tafel tussen het speelgoed en stapels paperassen van papa of mama. Een onhandige plek om huiswerk te maken maakt kinderen onrustig. Ze worden afgeleid door alles wat ze om zich heen zien en horen. En dat maakt ze ook drukker.

Blijf niet te lang achter elkaar op één plek zitten

Op twitter zie je allerlei mooie ideeën. Een moeder toonde hoe ze haar huis in ‘zones’ had ingedeeld. Op de kamerdeuren stond wat er in die ruimte gedaan werd. Zoiets geeft rust en structuur. Zo kun je een kamer tot stiltecoupé bestempelen, een tot kantine, een tot vergaderplek etc. Dan weet iedereen: in die kamer ga je rustig zitten werken of leren, in een andere kamer mag je bellen en weer ergens anders mag je gezellig kletsen en eten (gezond eten en drinken geeft ook energie). Je huis moet daarvoor natuurlijk wel groot genoeg zijn. Maar het idee geeft ook aan dat het goed is om je af en toe te verplaatsen. Werken achter een laptop lokt uit tot stilzitten en dat is erg vermoeiend en niet goed voor je.

Samen even dansen, gymmen of voetballen

Plan je dag dus strikt en neem geregeld pauze. Zet een timer, zodat er een belletje af gaat als je moet pauzeren. Ook al zit je midden in een stuk dat je moet schrijven. Nu moet je stoppen. Neem die pauzes écht en benut ze goed. Niet hangen, maar even actief worden. Doe met je kinderen een dansje op gezellige muziek of bij een filmpje op YouTube. Je ziet nu ook overal mensen actief bezig in hun tuin of op het balkon. Touwtjespringen, gym oefeningen doen, yoga… het kan allemaal en werkt ontspannend. Maak een stevige wandeling of ga even voetballen op een veldje.

Je mag niet dicht bij andere mensen komen, maar nog wel buiten zijn.

Frisse lucht doet wonderen. Maak daar gebruik van. En de wind in je haren kan je gedachten tot rust brengen. Ook voor activiteiten buiten ontstaan nu allerlei leuke initiatieven. Zo zie je op verschillende plaatsen in het land volwassenen met een groepje kinderen rotzooi opruimen tijdens een wandeling. De kinderen allemaal met een prikstok in de hand. Ze vinden zo’n klimaatwandeling nog ontzettend leuk ook.

Een nieuwe structuur, rust in je lijf

Waar het eigenlijk om gaat: breng je leven terug tot een ritme dat je kunt volhouden. De eerste hectiek is voorbij. We moeten wennen aan de aanwezigheid van het Coronavirus, en daar ons leven op inrichten. Met die nieuwe structuur kan er ook weer rust komen in je lijf en in je hoofd. En ook rust voor je kinderen.