Opvoedingsvragen

Hij huilt in zijn slaap

Onze zoon lijkt de indrukken van de dag moeilijk te verwerken. Hij is nu 6 maanden oud. Overdag is hij erg nieuwsgierig, opgewekt en grappig. Is het overdag erg druk met veel mensen? Dan huilt hij ’s nachts in zijn slaap. En hij is nauwelijks te troosten. Hij is ook niet echt wakker te krijgen, en hij verkrampt alsof hij pijn heeft. Maar dat is het niet. We kunnen moeilijk alle indrukken van overdag wegnemen. Dus wat kunnen we dan wel doen?

Sommige baby’s hebben last van nachtangst

Dit is een situatie waarbij je kind plotseling wakker schrikt uit de diepe slaap. Hij ervaart dan waarschijnlijk een gevoel van angst, zonder dat er sprake is van een nachtmerrie. Hij is ook niet echt wakker al lijkt dat wel zo. Kinderen met nachtangst zweten soms erg, kunnen heel wild of boos zijn, en je troostende armen wegmaaien. Soms duurt zo’n angst een paar minuten, soms wel een half uur. Omdat je je kind niet echt kunt bereiken kan de ervaring voor ouders heel akelig zijn. Wat je kunt doen om je kind te helpen is hem eigenlijk zo snel mogelijk door laten slapen.

Probeer hem dus niet te wekken

Maar stop hem weer lekker in, aai over zijn rugje, praat zachte sussende woorden tegen hem, en als hij erg bezweet is kun je zijn gezichtje met een lauwwarm washandje afnemen. Meer kun je niet doen en hoef je ook niet te doen. Hoe angstig zo’n ervaring voor jezelf ook is: een troost, je kind weet er de volgende dag niets meer van. Hij houdt geen akelige gevoelens aan het gebeuren over.

Nachtangsten komen vooral bij jonge kinderen voor

Meestal tot ze een jaar of drie zijn. Er is waarschijnlijk een link met de rijping van het zenuwstelsel. Maar er is kan ook een duidelijk verband zijn met de drukte en indrukken overdag. Het is inderdaad niet altijd mogelijk om alle indrukken bij een baby weg te houden, maar toch is het goed om eens een paar dagen na te gaan wat je baby precies allemaal meemaakt. Soms kun je daar toch nog wel het een en ander in veranderen. Denk bijvoorbeeld aan het invoeren van een vaste structuur voor eten en slapen, het terugbrengen van het aantal bezoekers dat je kind op een dag ziet, het verminderen van geluidsprikkels (radio en tv uit of heel zacht) en lichtprikkels (geen felle lampen, geen televisieflitsen). Als je alles een klein beetje kunt terugbrengen merk je vaak dat een kind al heel erg tot rust komt. En dat komt het slapen ten goede.