Opvoedingsvragen

Hoe krijg ik mijn baby rustig?

Mijn zoontje van 10 maanden slaapt ’s nachts nog steeds niet door. Hij gaat om 19.00 uur naar bed. En wordt vervolgens om 21.00 uur, 1.00 uur, 4.00 uur, 5.00 uur en 6.00 uur echt gillend wakker. Nu ligt hij vanaf 1.00 uur ’s nachts bij ons in bed, omdat we anders gewoon echt geen rust meer hebben. Hij wordt nu wel minder vaak wakker maar is nog steeds wel onrustig in zijn slaap. Hoe kan ik hem rustiger maken? Overdag slaat hij en trekt hij aan je haren. Staat dit met elkaar in verband?

Je kind ontdekt de wereld om zich heen

Om met je laatste vraag te beginnen: Ik ga er niet vanuit dat er een direct verband is tussen het slaan en haren trekken van je kind en zijn slaapgedrag. De meeste kinderen van zijn leeftijd zijn bezig met het ontdekken van dingen om zich heen. Dat doen ze met de middelen die ze tot hun beschikking hebben: hun handjes en armen. Daar maaien ze mee in het rond, grijpen wat ze te pakken kunnen krijgen en meppen overal tegenaan. Kinderen staan er nu ook om bekend dat ze speeltjes of lepeltjes pakken en daarmee hard op het tafelblad meppen.

Alles is nog nieuw voor hem

Het slaan en haren trekken is dus onderdeel van het leerproces van je baby. Dat betekent niet dat je het hoeft toe te staan. Zet hem direct maar even neer als hij aan je haren trekt of slaat. Hij leert dan dat het geen interessant effect heeft om dit te doen, en daardoor dooft het gedrag wel weer uit. Niet meteen natuurlijk, maar het werkt wel.

Het is heel begrijpelijk dat jullie besloten hebben je baby bij je in bed te nemen. Het is zo zwaar om steeds je bed weer uit te moeten dat je op een gegeven moment voor het handigste moet kiezen. Kennelijk krijgen jullie op deze manier zoveel mogelijk slaap. Bijkomend voordeel is dat je baby er ook wat rustiger door is geworden, want hij wordt al iets minder vaak wakker.

Je baby went aan wakker worden

Het kan zijn dat bij je baby verschillende oorzaken meespelen. Ten eerste is er de gewoonte. Je baby heeft nog nooit doorgeslapen schrijf je, dus hij is er aan gewend geraakt om regelmatig wakker te worden ’s nachts. Zo’n gewoonte is aangeleerd en kan ook weer afgeleerd worden. Bijvoorbeeld door je baby stapje voor stapje te wennen aan een andere aanpak ‘s nachts.

Ontwikkeling speelt een rol

De tweede oorzaak die mee kan spelen is zijn ontwikkelingsfase. Veel kinderen van zijn leeftijd hebben last van eenkennigheid. Ze maken een sprong in hun ontwikkeling waardoor ze meteen aan je gezicht kunnen zien dat jij belangrijk bent. Maar daardoor willen ze dat gezicht ook altijd bij zich houden. ’s Nachts geeft dat problemen. Want dan zijn papa en mama er niet bij. Daarom worden kinderen dan regelmatig wakker en beginnen te huilen. Ze willen dan dat je komt, zodat ze je weer zien. Door je baby bij je in bed te nemen geef je nu de geruststelling: kijk maar we liggen bij je als je wakker wordt. Daarom zal je baby waarschijnlijk steeds rustiger gaan slapen.

De verwachting is dat een kind wanneer hij hier last van heeft na een dag of tien al zoveel beter doorslapen dat hij bijvoorbeeld nog maar één keer echt wakker wordt.

Ga stap voor stap aan het werk

De eerste stap kan zijn dat je je kind nog wel op je slaapkamer legt, maar niet meer in jouw bed, maar in een campingbedje naast je. Leg er dan bijvoorbeeld een lakentje in waar je eerst zelf op geslapen hebt, zodat het lekker naar je stinkt en vertrouwd is. Zodra je kind begint te huilen kun je hem dan aaien zodat hij voelt dat je er bent.

Een stap verder ga je samen naar zijn eigen kamertje. Hij in zijn bedje, jij er naast op een veldbed. Het is niet meer de ouderlijke slaapkamer, maar jij of je partner slaapt naast hem, dus is het toch meer vertrouwd. Ook nu zal je kind weer in het begin erg onrustig zijn, maar op een gegeven moment het nieuwe accepteren omdat je er nog bij bent. Als je kind een aantal nachten goed door heeft geslapen kun je je eigen afwezigheid gaan afbouwen, door steeds verder weg te gaan liggen en steeds minder te doen.

Wil je meer weten over deze methode vraag dan de slaapbrochure ‘Slaapproblemen de baas’ aan.