Opvoedingsvragen

Hij slaapt alleen na een flesje pap

Mijn zoontje van 17 maanden gaat ’s avonds zonder problemen slapen. Wel wordt hij elke ochtend tussen 05.00 uur en 06.00 uur wakker. Hij gaat alleen maar weer slapen als hij een fles pap krijgt. Dan slaapt hij vervolgens tot 7.30 uur. Andere mogelijkheden hebben we al geprobeerd. Denk aan water drinken, later naar bed, laten huilen, mee in bed nemen. Maar dan gaat hij echt niet slapen. Wij worden er een beetje moe van. Elke keer maar weer midden in de nacht een fles pap te gaan maken.

Mijn advies: Kies een aanpak waar jij zelf in gelooft

Proberen is een moeilijk woord. Het woord geeft namelijk aan dat je ergens wel vol goede moed aan begint, maar er ook niet helemaal zeker van bent of het zal gaan lukken. Vaak heb je al in je achterhoofd wat je nog meer zou kunnen proberen, als je ergens aan begint.

Hoe goed je intenties ook zijn, zodra je dit woord gebruikt, zit er iets halfslachtigs in je aanpak. En je dreumes merkt dat absoluut. Een klein kind reageert namelijk niet op je woorden. Die reageert op je uitstraling. En als je iets aan het proberen bent is je uitstraling meestal niet kordaat of gedecideerd. Dan straal je iets onzekers uit. Iets van:’Ik hoop dat dit lukt, maar ik weet het niet zeker’.

Je schrijft dat je al allerlei mogelijkheden hebt geprobeerd, en ik proef daarin een ondertoon van: ‘Geef me dus deze adviezen niet nog eens want die werken niet’;. Maar het lastige met kleine kinderen is dat het niet zozeer gaat om wát je doet, maar om hóe je het doet en welke uitstraling je daarbij hebt. Ik zou je dan ook niet aanraden om willekeurig adviezen van anderen op te volgen.

Ik zou je willen aanraden alleen iets te doen waar je volledig achter staat. Als jij er absoluut van overtuigd bent dat je het juiste doet voor je kind, dan kún je ook kordaat zijn en een gedecideerde uitstraling hebben. En dan ben je niet aan het ‘proberen’, maar dan ben je iets aan het ‘doen’.

Hoe krijg je zijn slaapritme op orde?

Om terug te komen op je vraag: je schrijft dat je kind elke ochtend heel vroeg een fles pap wil hebben en dat je het zo langzamerhand moe wordt om die fles te maken. Als je kind de pap op heeft slaapt hij weer door tot half acht. Het lijkt erop dat hij een slaapritme heeft dat niet past bij jullie slaapritme. Hij doet het er prima op en zal uit zichzelf geen redenen zien om dit ritme aan te passen. Dat zal hij pas doen, als er geen reden voor hem meer is om wakker te worden om 05.00 uur. Je kunt dat op verschillende manieren bereiken:

  1. Je kunt zijn eet-slaap patroon over de hele dag wat opschuiven. Als je dit elke dag met zo’n vijf tot tien minuten doet, dan merkt hij er niet zo heel veel van, maar krijgt hij zijn eten wel steeds iets later. Uiteindelijk schuift zijn nacht daardoor ook steeds een stukje op, net zolang tot hij ’s morgens op de tijd wakker wordt die jij prettig vindt.
  2. Je kunt zijn nachtfles afbouwen. Ook dit kun je stapje voor stapje doen, door de pap steeds meer aan te lengen, en uiteindelijk steeds minder te geven. Of door in plaats van de fles een andere manier van aandacht geven te kiezen, die minder prettig is.

Wat je ook kiezen zal, je zult er rekening mee moeten houden dat je kind er niet op zit te wachten.

Medewerking zul je dus nooit meteen krijgen. Een klein kind heeft een leerproces dat zeker drie weken in beslag neemt. Ga je dus iets ‘proberen’ dat houd je het gewoon geen drie weken vol. Meestal geef je dan al na een paar dagen tot een week de moed op. Maar juist dan is de tegenstand van een klein kind vaak het grootst.

Hij zal door ervaring moeten leren dat jouw aanpak blijvend is. En dat kan alleen wanneer jij de methode kiest die bij jou past, én die methode nacht na nacht, week na week, volhoudt op dezelfde manier. Dan zal je kind op een gegeven moment in de gaten krijgen dat mama en papa het menen. En dat het geen zin heeft om nog te blijven wakker worden.

Zoek de methode die bij je past

En heb je die gevonden, gá er dan ook voor. Dan leert je kind waar hij aan toe is, en zal het je lukken zijn slaapritme te verschuiven. Meer informatie vind je in de slaapbrochure