Opvoedingsvragen

Mijn dochter heeft sinds Corona al meerdere keren nachtmerries gehad. Ik weet niet goed hoe ik haar daarmee kan helpen. (7 april 20)

Mijn dochter droomt de laatste weken steeds vaker heel naar en wordt soms midden in de nacht huilend wakker of komt naar ons toe omdat ze heel bang is. Ze heeft het over monsters die haar achterna zitten. Kan ik iets doen om haar te helpen?

Ja, je kunt zeker iets doen om je dochter bij haar nachtmerrie te helpen.

Het is heel goed mogelijk dat je dochter de veranderingen in jullie dagelijks leven en de voortdurende berichten over het Corona-virus als heel spannend ervaart. Zo’n spanning kan ’s nachts in de vorm van een nachtmerrie terugkomen. In feite is je kind door te dromen haar gevoelens aan het verwerken.

Kinderen kunnen ’s nachts een probleem verwerken via een droom.

Keert een nare droom geregeld terug, dan is het goed mogelijk dat je dochter als het ware ‘vast zit’ in haar gevoelens, dat ze een probleem heeft dat ze niet zo goed kan oplossen. Kinderen die veel gepest worden kunnen bijvoorbeeld nachtmerries krijgen, omdat ze zich overdag zo naar voelen en niet weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Op het moment dat het pestprobleem wordt aangepakt verdwijnen de nachtmerries vaak weer.

Maak Corona minder vaak het onderwerp van gesprek.

Het probleem is natuurlijk dat de situatie rond Corona niet zo één twee drie op te lossen is. Daar moeten we met zijn allen mee dealen. Maar je kunt je kind wel helpen om zich wat minder gespannen te voelen over de hele situatie. Je kunt haar helpen zich overdag beter te voelen en je kunt haar ook helpen haar nachtmerries aan te pakken. Ten eerste: ga na hoe vaak het onderwerp ‘Corona’ bij jullie over de tafel komt. Staat de televisie veel aan? Praten jullie er vaak bezorgd over? Als dat het geval is krijgt je kind ook voortdurend de boodschap dat er iets onoverkomelijks en gevaarlijks is waar niemand wat aan kan doen.

De fantasie van kinderen maakt alles nog veel erger dan het in werkelijkheid is.

Bij kinderen kan de fantasie daarbij van het Corona-virus (dat er al behoorlijk creepy uitziet met al die uitsteeksels) nog iets veel engers maken. Dat kan een kind nog niet aan. En dat kan een reden zijn dat ze daar nachtmerries van krijgt.  In dat geval raad ik je aan om de stroom informatie te beperken zodat er meer ruimte voor gewone dagelijkse dingen komt. Zet de televisie uit en ga met het hele gezin een spelletje doen, of een boek voorlezen. Knus samen zijn geeft een kind een veilig gevoel. En die veiligheid heeft zij nu hard nodig.

Zeg niet: ‘Ach het was maar een droom’.

Zorg ook dat er niet vlak voor het slapen gaan iets over Corona gezegd of gehoord wordt, want dan gaat een kind al angstig de nacht in. Vlak voor het slapen is het tijd voor een gezellig en veilig bedtijdritueel. Wordt je kind angstig wakker, dan is het goed om wat zij vertelt serieus te nemen. Probeer dus niet te troosten met: ‘Ach het is maar een droom, niets aan de hand, het is niet echt’. Want voor je kind is het in die droom wel degelijk echt.

Een kind voelt zich hulpeloos tijdens een nachtmerrie.

Haar grootste probleem daarbij is het gevoel dat de droom haar overkomt en zij niets kan doen. Zoals ik al schreef kunnen nachtmerries afnemen als een kind overdag de problemen beter aan kan. Maar het omgekeerde werkt ook: als je kind zich in haar droom sterker voelt, heeft dat effect op haar gevoel overdag. Een van de dingen die je daarvoor kunt doen is met je kind ‘nadromen’. Dat kan al met kinderen vanaf zes jaar.

Samen ‘nadromen’ werkt heel goed tegen nachtmerries.

Je praat samen met je kind over de droom en over hoe de droom op een fijnere manier zou kunnen aflopen. Kan de knuffel komen helpen in de droom? Is er misschien een geheime gang waardoor je kind uit de situatie kan ontsnappen? Of is het monster eigenlijk heel aardig en wil het alleen maar vriendjes zijn? Als je zo samen praat leer je je kind dat hij niet bang en passief hoeft te zijn maar echt iets kan doen. Je kunt ook met je kind nadromen door haar over de droom te laten tekenen, of een knutsel te maken van het monster.

Je kind wordt de baas over het monster, als ze er een tekening of knutsel van maakt.

Door het ongrijpbare te tekenen of te kleien of knutselen wordt het tastbaarder en daardoor minder eng. Je kind zal zich sterker gaan voelen als ze bijvoorbeeld daarna de tekening verscheurt of het knutselmonster kapotslaat. Ze is dan meester over het griezelige. Laat je kind daarna de droom tekenen met een goede afloop. Dan blijft dat bij haar hangen in plaats van het nare.

Geef een droomvriendje mee naar bed.

Wat bij kinderen ook sterk werkt is een stuk speelgoed in bed meegeven dat haar in de droom kan helpen. Voor sommige kinderen is zo’n droomvriend de knuffel, maar het kan ook een autootje of een toverstafje zijn. Het gaat erom dat je kind voelt dat dit voorwerp haar kan helpen als ze naar droomt. De fantasie en werkelijkheid lopen bij kinderen nog veel door elkaar heen en daardoor werkt zo’n suggestie echt.

Een kind kan hierdoor zelf gaan ingrijpen in haar eigen nachtmerrie.

Misschien werkt het niet meteen, maar als je blijft nadromen met je kind en haar daardoor leert dat zij actief kan worden in haar eigen droom is de kans groot dat zij op een gegeven moment wakker wordt en jou bijvoorbeeld vertelt: ‘ik werd achterna gezeten door het monster en toen heb ik gezegd: ik wil dit niet dromen, en toen droomde ik wat anders’. Dat is ook vaak het moment waarop een kind zich overdag ook steviger gaat voelen.
Wil je meer weten over nachtmerries, bestel dan het boek ‘Kinderdromen’ van Jose Sagasser, via onze webwinkel.