Opvoedingsvragen

Wat vertel ik mijn kind over het coronavirus? (7 maart 20)

In het nieuws gaat het steeds over het coronavirus, en mijn kind begint te vragen naar wat dat is. Ik wil ook wel graag dat zij niet besmet wordt natuurlijk, maar hoe vertel ik haar over het virus zodat zij begrijpt hoe belangrijk handen wassen is, maar ook niet erg bang wordt? 

Dat is een goede vraag waar veel ouders mee worstelen. Online wordt enorm veel over het virus geschreven en gezegd. Op twitter verscheen onlangs een mooi voorbeeld van het gedrag van kleine kinderen rond het coronavirus. Een moeder had haar kind net goed voorgelicht over het virus en over handen wassen, waarna ze haar kind vlak daarna tegen een ander kleuter hoorde zeggen of hij zijn snot wilde proeven. Dit geeft goed aan hoe de denkwereld van een jong kind in elkaar zit. Het verhaal over het handen wassen had hij vast wel gehoord, maar voor een kind is een onzichtbaar iets als het ‘coronavirus’ dat door de lucht vliegt wel een beetje onvoorstelbaar. En handen wassen is voor een kleuter iets totaal anders dan snot.

Het kost tijd om nieuwe hygiënegewoontes in te laten dalen bij een kind

Daarbij komt dat jonge kinderen niet zo’n lang geheugen hebben voor nieuwe regels en wetten. Dus als je van de gewone gang van zaken afwijkt, dan moet je je kind daar voortdurend aan herinneren wil het een keertje bij hem doordringen dat het echt voortaan anders gaat. Daarbij komt, dat je ook goed op je eigen gedrag moet letten. De laatste dagen is steeds in het nieuws dat je je eigen gezicht niet moet aanraken om besmetting te voorkomen. Maar diegenen die dat vertellen lijken zelf de neiging om hun gezicht aan te raken ook niet te kunnen bedwingen. Dus wat verwacht je van je kind als je je zelf ook niet goed aan de regels van hygiëne houdt?

Maak samen een handenwasliedje

Mijn advies is dan ook om voor jezelf en je gezin een paar goede hygiëneregels in te stellen en je kind ook goed te laten zien dat jij je daaraan houdt. Zorg dus altijd voor zeep en schone handdoeken of liefst papierenhandddoekjes en een schone afvalbak voor de handdoekjes. Doe je ook voor wat je eigenlijk precies moet doen tijdens het handen wassen. Dat is niet ‘even onder de kraan en klaar is Kees’. Dat is 20 tellen lang alle kanten van je handen wassen en ook tussen je vingers. Zing daarbij samen een liedje dat ongeveer twintig seconden duurt, zodat je kind leert dat het liedje hierbij hoort. Of maak samen een handenwasliedje dat je steeds zingt als je handen wast. Maak er een gezellige canon van, zoals bijvoorbeeld deze tekst op de wijs van vader Jacob: ‘Doe de kraan aan, neem wat zeep en was je handen, heel erg goed. Zeep aan alle kanten, zeep aan alle kanten, en dan spoelen zoals het moet’. Het leukste is natuurlijk als je samen zelf een tekst kunt verzinnen die leuk bij het handen wassen past. Verder is het goed om je kind te belonen voor al het positieve gedrag dat zij laat zien. Dus complimenteer hem als zij zelf al naar de kraan loopt.

Beantwoord alle vragen die je kind stelt, draai er niet omheen

Daarnaast is wat uitleg over de situatie natuurlijk ook van belang, maar houd dat heel concreet. Geef geen complexe uitleg die je kind niet goed begrijpt. Geef een voorbeeld van toen je kind of een ander gezinslid zelf ziek was. Dat is niet leuk en willen we voorkomen. En nu kunnen heel veel mensen tegelijkertijd ziek worden en dat willen we niet. En koppel daar dan meteen de regels aan. Daarom dus altijd in je mouw niezen of hoesten, en zakdoekjes weggooien als je je neus hebt gesnoten. Maak het verhaal niet erg groot, want dat maakt kinderen onzeker en angstig. Ook deze ziektegolf gaat vast en zeker weer voorbij. En alle eigenlijk heel gewone leefregels helpen nu net zo goed als bij gewone griep.