Opvoedingsvragen

Hoe krijg ik mijn dagindeling weer op orde nu ik vanwege Corona thuis werk en mijn peuter de hele tijd aandacht vraagt? (17 maart 20)

Het schema bij ons is volledig veranderd nu ik thuis moet werken en ons kind ook thuis is. Het is best moeilijk om je aandacht bij je werk te houden en tegelijkertijd aandacht aan je peutertje te geven. Heeft iemand tips?

Door de plotselinge situatie kan je gewone dagelijkse routine even helemaal door de war raken. Nadat we hoorden dat je zoveel mogelijk thuis moet werken en de scholen en kinderdagverblijven dicht gaan was iedereen even in shock. En wat nu? Nu is het roeien met de riemen die je hebt.

Wat kan helpen is nagaan hoe je eerste thuiswerkdag met je peuter is gelopen

Wat ging er goed? En wat liep een beetje of heel erg fout? Merk je dat je af en toe geïrriteerd werd omdat je drie dingen tegelijk moest doen of je kind weer kwam vragen om een mandarijntje? Of lag je peuter om de haverklap gillend op de grond? Kreeg je misschien zelf de neiging om je koffiebeker op de grond te smijten van nijd? Schrik er niet van, maar ga ervan uit dat al die dingen horen bij een plotselinge verandering in een normaal patroon. Daarvan is iedereen groot en klein uit zijn doen.

De invloed van de Coronacrisis op je gezin is groot

Je kunt de invloed van Corona vergelijken met een stevige klap of windvlaag tegen een mobiel. Daarmee bedoel ik niet een telefoon, maar een mobiel dat bestaat uit verschillende latjes  waar poppetjes aan draadjes aan hangen. Meestal hangen ze boven een kinderbedje omdat het zo leuk is om te zien hoe de figuurtjes om elkaar heen draaien. Meestal hangt zo’n mobiel heel rustig of schommelt zachtjes. Dat kun je vergelijken met het gewone dagelijkse leven. Maar als er een klap tegen gegeven wordt, of als een windvlaag er tegenaan waait, dan is de mobiel volledig uit balans. De poppetjes vliegen op en neer en zijn volkomen van hun plaats geraakt. Het duurt best lang voordat het mobiel na die klap of windvlaag weer tot rust is gekomen. Zie ieder gezinslid als zo’n poppetje aan een mobiel dat net een flinke klap heeft gehad.

Hoe breng je zo’n gezinsmobiel dat uit zijn evenwicht is weer tot rust?

Het klinkt simpel, maar momenten die goed gingen en ook de momenten die fout gingen hebben bepaalde eigenschappen. Als je die ontdekt kun je de structuur van de dag aanpassen, zodat je steeds beter op elkaar ingespeeld raakt. En daarmee breng je het gezinsmobiel weer in evenwicht. Het S-G-G schema kan je daarbij helpen. De S staat voor de Situatie die bepaald gedrag uitlokt. De G staat voor het gedrag dat je of wel leuk of helemaal niet leuk vindt. En de tweede G staat voor het gevolg dat er komt op het gedrag.

Wat gebeurt er als je kind enorm veel gaat zeuren?

Stel je kind zeurt voor de honderdste keer om een snoepje. Dan is het goed om te kijken wat het gevolg is. Krijgt hij uiteindelijk zijn zin omdat hij dan even zijn mond houdt, dan zal hij de volgende keer zeker weer komen zeuren. Want dat helpt tenslotte. Een kind kijkt graag naar het resultaat. En hij heeft niet altijd begrip voor het feit dat jij niet erg blij wordt van zijn gedrag. Dus vind je iets niet goed, wees dan helder en houd je aan de regels. Geen snoep nu is geen snoep nu.

Je kind is ook uit zijn evenwicht en vraagt aandacht

Aan de andere kant is het goed om na te gaan in welke situatie je kind om het snoep komt zeuren. Kinderen die snoep willen, vragen vaak eigenlijk om aandacht. Het is dus best mogelijk dat het zeuren om snoep begint als ze klaar zijn met hun tekening, of genoeg hebben van hun speelgoed. Of als ze eraan denken dat ze hun juf missen of naar de sportclub willen. Dat zijn allemaal kinderzorgen, maar ze zijn voor een kind wel belangrijk. En als ze dan weten dat papa en/of mama in huis is maar geen aandacht voor ze heeft… dan ligt het zeuren om snoep op de loer. Het is maar een voorbeeld natuurlijk, maar het heeft vaak te maken met de nieuwe structuur waar ze nog aan moeten wennen.

Noteer het tijdstip van de stress en wat er aan de hand was

Breng dus in kaart hoe het de dag is gegaan en wat daar goed en minder goed ging. Noteer het tijdstip waarom stress of irritatie of zelfs boosheid ontstond en schrijf op wat precies de oorzaak was. Wie waren er aanwezig, wat was er aan de hand? En noteer ook wat het gevolg was van het gedrag waarbij het mis ging. Als jijzelf geïrriteerd was door je kind en minutenlang stond te mopperen, dan heeft je kind minutenlang aandacht gehad. En dat is voor hem misschien net wat hij nodig had. Het is negatieve aandacht, maar wel aandacht.

Pas de structuur van de dag een beetje aan

Heb je de momenten waarop alles lekker liep en de stressmomenten in beeld, dan is het zaak de structuur van de dag iets aan te passen. Is er een stressmoment om half 11 ontstaan, omdat je al anderhalf uur aan het online vergaderen was? Dan is het goed om te kijken of je een kwartier of half uur eerder kunt stoppen met vergaderen en even iets met je kind kunt doen. Een kwartiertje buiten wandelen kan voor een kind al heel fijn zijn om zijn energie kwijt te kunnen.

Collega’s hebben begrip voor elkaars thuiswerk situatie

Daarnaast: als je online moet vergaderen, zullen collega’s vast begrip hebben voor het feit dat je af en toe een mandarijn moet pellen, of een spelletje uit de kast moet halen. Zij hebben zelf ook met Corona te maken. Ben je thuis met twee volwassenen probeer dan je schema zodanig in te delen dat je om de beurt niet beschikbaar bent. Dan is de een er voor de kinderen en dan de ander. Het is soms even puzzelen omdat iedereen nu moet uitzoeken hoe en wanneer hij het beste contact met collega’s of klanten kan onderhouden. En het is ook puzzelen welke aandacht je kinderen nu echt even van jou nodig hebben en wanneer ze even met zichzelf bezig kunnen zijn.

Een kind mist zijn vertrouwde structuur van school of dagverblijf

Houd er rekening mee dat de eerste dagen voor kinderen net zo spannend zijn als voor jou. Misschien nog veel spannender. Ze kunnen heel enthousiast worden van de ‘vrijheid’  maar ook hun peuterleidster of juf of meester erg missen. En de veilige structuur van school of het kinderdagverblijf.

Houd twitter in de gaten, daar worden waardevolle tips gegevens van ouders voor ouders

Er komen mooie voorbeelden van dagschema’s op twitter langs. Sowieso is het goed om zo’n schema op een groot vel te zetten en op de deur te hangen. De w.c. deur is best een goede plek want daar zit je regelmatig. En dat houd je ook bij de les: oh ja, ik moet nu even stoppen en een boekje lezen met mijn kind. Of: nu is het echt lunchtijd. En dat betekent niet met een boterham voor de laptop terwijl je en passant je kind iets in zijn mond stopt.  Maar samen met je kind de tijd nemen om lekker te kletsen.

Iedereen zit in het zelfde Corona schuitje

Bedenk maar dat je niet de enige ouder bent die hiermee te dealen heeft. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en ieder heeft zijn eigen zorgen en stress rond het Corona virus. En daar komen heel mooie initiatieven uit voort die je een hart onder de riem kunnen steken. Bijgaande foto is genomen vanaf een flatgebouw in Amsterdam. Van zo’n kreet op straat, daar word je weer een beetje blij van.