Opvoedingsvragen

Hij slaapt slecht sinds de klok verzet is

Heeft hij last van wintertijd? Mijn zoon van 20 maanden wordt sinds de verschuiving van de klok elke dag rond 5.30 uur. wakker. Heel vervelend want we waren net blij dat hij eindelijk tot 07.00 uur sliep. Zijn kamertje is heel donker, zelfs als het al licht is buiten. Ook wordt hij ’s nachts vaak wakker, maar gelukkig valt hij dan snel weer in slaap. Hoe pak ik dit aan?

De verschuiving naar wintertijd kan inderdaad, net als de verschuiving naar zomertijd, veel gevolgen hebben voor het slaapritme. En voor je het weet is zo’n verandering in het slaapritme een gewoonte geworden waar je niet meer vanaf lijkt te kunnen komen.

Je kunt twee dingen doen om het ritme van je kind aan te passen.

  1. Ten eerste is het goed om bij jezelf na te gaan hoe jij reageert wanneer je kind om half zes wakker wordt. Ga je erheen? Ga je hem troosten, ga je zeggen dat hij nog niet uit bed mag? Of haal je hem bij jou in bed om nog even door te slapen? Het is belangrijk om te weten, omdat een kind niet uit zichzelf weet wanneer de ochtend begint. Hij gaat ervan uit dat het ochtend is zodra hij zijn oogjes opendoet. Kom jij dan de kamer binnen dan is het voor hem duidelijk. Het is inderdaad ochtend! Alles wat jij dan doet is voor hem voldoende aandacht om de dag te beginnen.

    Wil jij hem dus duidelijk maken dat het helemaal nog geen ochtend is, dan zul je ook niet teveel moeten reageren en doen als hij ’s ochtends vroeg wakker wordt. Bepaal dus een minimale aanpak. Ga er bijvoorbeeld alleen even heen om kort te zeggen; ‘Het is nog nacht, welterusten’. Geef eventueel een aai over de bol maar doe verder niets. Ga niet mopperen, niet uitleggen, geen licht aan, geen schone broek geven, niet uit bed tillen, geen drinken geven…. Je gaat gewoon weer naar je eigen bed toe. Hiermee geef je de boodschap: ‘Het is nog geen ochtend, het is gewoon nacht’. Je herhaalt dit ritueel bijvoorbeeld elke vijf of tien minuten, je kunt zelf de tijd bepalen die je wegblijft. Wees wel heel consequent. Doe altijd hetzelfde zodat je kind daaraan kan wennen. Hou er rekening mee dat het wel drie weken kan duren voor je kind dit echt door heeft, want kinderen leren door ervaring, niet doordat jij iets zegt.

    Op het moment dat je hebt bepaald dat het ochtend mag worden ga je de kamer op een heel andere manier binnen. Dan doe je het licht aan, zing je ‘goedemorgen’ of geef je op een andere manier zintuiglijke prikkels en je haalt hem uit bed. Maak hier een herkenbaar ochtendritueel van. Hierdoor leert je kind: ‘Nu is het wel ochtend’.

  2. Het tweede wat je kunt doen is het tijdstip van het ochtendritueel steeds vijf minuten verschuiven tot je bij jouw ideale ochtendtijdstip uitkomt. Op die manier is de overbrugging die je kind moet maken in de nacht in het begin niet zo lang en went hij langzamerhand aan een latere ochtend. Je begint dan bijvoorbeeld eerst het ochtendritueel om vijf over half zes, dan om tien over half zes etc. Omdat je kind gewend raakt aan het ochtendritueel leert hij om te wachten tot jij hem uit bed komt halen, in plaats van dat hij verwacht dat hij er meteen uit mag als hij zijn ogen open doet.

Uiteraard werkt dit alleen als je een heel consequente aanpak hebt. Zodra je je eigen aanpak doorkruist leert je kind juist het omgekeerde: dat je hem uiteindelijk wel uit bed komt halen komt als hij maar hard genoeg roept. En dat is natuurlijk niet je bedoeling.